Régi mondás mifelénk, hogy két király ül a Balaton trónján: a Vendég és az Időjárás.
Ma ismét látványos ízelítőt kaptunk abból, amikor a Balatonnál nem a
vendég, hanem a természet az úr: az Adria felől lecsapó orkán helyenként
100km/h fölötti széllökésekkel és méteres hullámokkal rajzolta át a tóvidék
arculatát. Nincs mese: a Balaton is felébredt, készülődik, nyújtózik az
idei megmérettetésre: szinte biztosra vehető, hogy ezerarcú, kedves óriásként
most is a legjobb formáját fogja hozni, hogy örökre a barátunk maradhasson.
Ugyanakkor a tóvidék egyes önkormányzatai és turisztikai felelősei számára a
2016-os fürdőszezon is problémákkal terhesnek ígérkezik, mert súlyosbodó bajaikkal
félő, hogy egyedül maradnak. Ilyen ma például Balatonmáriafürdő ügye, ahol ősz
óta tartó drámai iszaposodás lehetetlenítheti el a közelgő fürdőszezont, a helyiek
mindennapi életét. Segélykiáltásaikat a média széles körben segítőleg felvette,
ám ha az állam nem dob azonnali mentőövet, az iszapbirkózás olyan össznépi sárdobálásba
csaphat át, ami megint alaptalanul feketítheti be a mi szeretett Balatonunk hírnevét,
féltett imázsát.
Ezért társadalmi szinten is egyre feszítőbb a kérdés: ilyen páratlan természeti
és kulturális adottságokkal hogyan süllyedhetett a Balaton (aminek fénye a
rendszerváltás óta folyamatosan kopik) a hazai turizmus legellentmondásosabb,
legvitatottabb és legtámadottabb szereplőjévé? Ha a Balaton a földkerekség
középméretű tavainak legszebbjei közé tartozva nemzeti turizmusunk gyöngyszeme,
akkor miért hagyjuk gazdátlanul, irányítás nélkül sodródni? Hol késik az állami
szerepvállalás? Miért tehetetlen a szakma? A tóvidék vonzerejét és versenyképességét
kockára tevő, ismétlődő behatások ellen miért nem fogjuk meg jobban egymás
kezét? És persze ott a kulcskérdés: márkaértékétől megfosztottan vajon lehet-e majd egyszer a Balaton is
olyan csillogó brand, mint az Adria?
Mi hisszük, hogy igen, mert a Balaton ennél többet tud, és többet is érdemel. Itt
az idő, hogy a Balatonnál is rendbe tegyük a dolgokat, mert nem a hellyel van a
baj, hanem a fejjel. Márkaműhelyünket is ez a felismerés hívta életre, így iránymutató
gondolkodással közvetlenül igyekszünk elősegíteni a helyi és kormányzati
szereplők összefogását, a sürgető szakmai szemléletváltás kikényszerítését.
Jó hír, hogy a háttérben már szerveződik valami, a kormányzat mellett a helyi
erők is megmozdultak és összefogásra szólítanak, vannak már új turisztikai szezonokat
ígérő kísérleti kezdeményezések, egyetemi hátterű, Balaton-turizmust kutató
intézet, de nincs még valódi, szakmai alapú párbeszéd, nincs közös platform az
égető Balaton-problémakör átfogó, mélységi feltárására és kibeszélésére.
A Balaton ma ugyan több, egymástól elkülönült munkaszervezettel is rendelkezik
(Balaton Fejlesztési Tanács, Balatoni Regionális TDM Szövetség, Balaton
Szövetség, stb.), ám nincs önálló, operatív menedzsmentje, régiós hatáskörű
irányító központja, amelyben minden erre rendelt hivatalos, vagy önkéntes társadalmi
szervezet együttesen képviseltethetné magát. Márpedig bőven lenne mit közösen megvitatni,
a baj az, hogy nincs hol. Hiába miénk itt a tér, ha nincs az a pad, aminél összegyűljünk.
Itt az idő, hogy a Fővárosi Turisztikai Kerekasztal mintájára mi is létrehozzuk végre azt a Balatoni
Turisztikai Kerekasztalt, amelyre a Balaton Barátai Márkaműhely már 2014-ben is tett sürgető ajánlásokat. Igaz, a Balaton – Budapesttel ellentétben – ma még nem
független közigazgatási egység, és nem is egy önálló turisztikai régió, ennek
ellenére közösen akar gondolkodni és cselekedni a tóvidék jelenét és jövőjét
meghatározó sorskérdésekről. Létfontosságú, hogy ezeket egy szakmailag
menedzselt közös gondolati körbe vonjuk be, amihez keretet (egyenlő feltételek
biztosításával) már a leendő Balatoni Turisztikai Kerekasztal szolgáltatna, hogy mindannyian
eredményesebben szolgálhassuk a Balaton ügyét.
Hisszük, hogy a Balaton turizmusa képes és tud is változni, fejlődni, ezért a
Balaton-márkázás jobb megalapozása érdekében mostantól közös műhelymunkát
tervezünk minden érintett és remélhetőleg nem érdektelen szakmai, kormányzati,
önkormányzati partnerrel.
Itt az idő, hogy a Balatont a magyar turizmus állatorvosi lovaként ne
hagyjuk tovább botladozni, hanem némi márkavarázslat bevetésével turbózzuk fel és
csináljunk szárnyaló pegazust belőle. Mert
a Balaton trónjára csakis akkor tehetjük fel az igazi (szakmai) koronát, ha majd a Hetedhét(horvát)országból visszacsábított Vendég mondja ki: ez király!
Addig minden más csak mese.
"ADRIA-MARKETINGESEK A BALATONÉRT!" Tengermelléki turizmusban is jártas marketingarcok szakmai segítségnyújtása a Balaton jobb megértéséhez a balatoni turizmus szereplői, felelősei, döntéshozói számára. A Balaton-márkázók közössége nyitott szakmai platformként keres gazdát a Balatonnak, a problémáknak, elemzi a magyar tenger aktuális sorskérdéseit, irányt mutat a szakmai tévelygések sűrűjéből. Egy márkaszemléletű párhuzamos szakmai világot építve teszi értelmezhetővé a Balaton megoldóképletét.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése